Tema: Fyrskibe
JOHAN PETER EGGERS: Marine motiv med fyrskibet "Gjedser Rev", oil on canvas, sign. og dat. 1884. 65 x 94 cm. Auktionshuset a/s 2023 |
Et fyrskib er et skib placeret ud for kysten for at tjene som vejviser og advarsel for de sejlende. Fyrskibene er efterhånden blevet erstattet af fyrtårne inde på land, samt bøjer ude i vandet, og sidenhen også moderne teknologi som radioer og GPS om bord på skibene.
Når det er lyst, kan skibene navigere efter faste pejlemærker – f.eks. bygninger eller bakker. Om natten eller i tåget/diset vejr, navigerer man efter dels lysbøjer og dels lyden af tågehornet fra fyrskibene.
Chr. Mølsted: Drogden fyrskib i vinterstorm, Museum Amager. |
Fyrskibe i Danmark
Det første officielle danske fyrskib, Fyrskib No. I, blev i 1829 udlagt ved Læsø Trindel, og det sidste, Motorfyrskib nr. 1 (Horns Rev Fyrskib), blev inddraget i 1980.
"Fyrskib XVII", Gedser Rev Fyrskib, inddraget i 1972, blev overtaget af Nationalmuseet for at bevare det for eftertiden. Fyrskibet lå i Nyhavn, København, fra 2010, men blev i maj 2018 bugseret til Helsingør.
Arup Jensen (1906-1956): Marine med fyrskib, olie på lærred, sign. Arup Jensen. 68 x 98 cm. lauritz.com |
"Fyrskib XXI", Skagen Rev Fyrskib, blev bygget i 1910 – 1911, og er Danmarks sidste fyrskib uden fremdriftsmotor. Fyrskibet blev i 1991 erhvervet og foræret til Ebeltoft, hvor det fungerede som café- og hotelskib i Fregathavnen. Fyrskibet blev udbudt til salg i 2022[1] og solgt til storfisker og skagbo Henning Kjeldsen, der efter renovering planlægger at bringe skibet tilbage til Skagen.
(Wikipedia)
Først i det 19. århundrede blev Fyrskibene udlagt på faste stationer og brugt I begyndelsen af det 20.århundrede blev Fyrskibene udstyret med elektrisk lys i lanternerne, disse blev forsynet med strøm fra dieselmotorer. store akkumulatorer sørgede for jævn forsyning og sikkerhed.
Fyrskibene blev mønstret med 6 - 8 mand, der skiftede en gang om måneden, senere 14 dages skift.
Livet på et fyrskib var præget af lange vagter, kedsomhed og nogle gange stor fare, somme tider kunde den lange isolering fra land give nogle skibskuller.
Links:
Kommentarer
Send en kommentar