Oscar Björck (1860-1929)


Oscar Björck (1860-1929)


Oscar Gustaf Björck (født 15. januar 1860 i Stockholm, død 5. december 1929) var en svensk maler. Allerede under Edvard Perséus og på Akademiet, hvor han i år 1882 nåede den kongelige medalje for Den fortabte Søn, viste hans betydelige evner sig, der yderligere udvikledes ved påvirkning fra de danske Skagensmalerne, ved studieophold i Paris, München, Venedig og Rom. Hans jævne, sundt realistiske kunst bæres oppe af støt teknik; i Danmark har den vundet terræn allerede ved den nordiske Kunstudstilling 1883, Skaal med flere, dog særlig ved det udmærkede, af nuets liv opfyldte, Nødskud, 1884, tilhører Statens Museum for Kunst, der også ejer Dameportræt, Olga von Heidenstam, 1900. Hans Grøntorv i Venedig, 1886, og hans store atelierstudie Susanna findes i Göteborgs Museum ligeså hans Portræt af min Hustru, 1891, hans meget dygtig malede Romerske smede som vistes på Parisersalonen i 1887 og indgår i samlingerne i Corcoran Gallery of Art i Washington D.C., Nationalmuseet i Stockholm ejer En venetiansk Halle (1888) og Middagsfodring (1890) med mere Björck er desuden en fortræffelig portrætmaler, både ved karaktertegningens sikkerhed og farvens fylde; han forstår desuden med elegance at give det fornemme repræsentationsbillede; blandt hans mange portrætter skal eksempelvis nævnes en del billeder af den svenske kongelige familie kongerne Oscar og Gustaf, Kronprinsessen, 1909, Prinsesse Ingeborg, 1904 med videre, Verner von Heidenstam, Tamm (formentlig Henric Tamm, Fraenkel(?) etc.


Oscar Björck (1860–1929): ”Båden sættes i søen. Skagen”. 1884. 160 x 194,5 cm.
Tilhører Skagens Kunstmuseer.


Oscar Björck kom første gang til Skagen i 1882. Man ved ikke, hvad der bragte ham til Skagen, men Björck blev så glad for samværet med de andre kunstnere i kolonien, at han vendte tilbage flere gange i løbet af 1880’erne.


Oscar Bjørck Båd trukket op på stranden.



Han tog afgang fra kunstakademiet i Stockholm i 1881, og i 1883 modtog han det svenske kunstakademis statsstipendium for figurmalere. Pengene skulle anvendes til udlandsophold, og Björck valgte at besøge Paris og Italien, og fra 1885-88 havde han fast bopæl i Rom.
Opholdet i Skagen fik afgørende betydning for Björck, og hans bedste værker stammer fra hans ophold i byen. Han blev især gode venner med P.S. Krøyer, og han er den svenske kunstner, der har opholdt sig længst tid i Skagen.


Madam Henriksen ' s skole for piger i Skagen, 1884. Olie på lærred.58 x 53 cm
Skagens Museum, Skagen


I sommeren 1884 boede han i Havehuset sammen med Krøyer, og samme år indrettede de det gamle korntørringsmagasin til atelier. I 1884 påbegyndte Krøyer sit maleri Hip, hip, hurra!, men billedet blev først færdigt i 1888, bl.a. fordi Krøyer ville have Björck med på billedet. Björck besøgte derfor Skagen i 1888, hvor han stod model til Krøyers billede. Det var sidste gang Björck kom til Skagen.


I 1890 malede Björck de sidste malerier, hvor han anvendte den realistiske folkelivsskildring, og siden blev han en meget populær og anerkendt portrætmaler i Sverige. Han virkede som professor på kunstakademiet i Stockholm fra 1898-1925. (Skagens Museum)


 (Wikipedia)


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Emanuel Aage Petersen (1894-1948)

Carl Locher (1851-1915)

Michael Ancher (1849-1927)